dissabte, 30 d’octubre del 2010

L'art d'improvisar

No som un gran lector i molt menys de llibres tècnics de teatre. Si, en tenc, com suposo que molta gent interessada en teatre. He fet extraescolars de teatre i per tant he hagut d'emprar eines de pedagogs però unes més altres menys acaben sent recopilacions d'exercicis i poc més. Per això el dia que vaig topar amb aquest llibre vaig quedar meravellat. No hi vaig topar per casualitat, me'l van recomanar. "L'has de llegir, no te puc dir més, canviarà el teu concepte de teatre." Així me'l van presentar així que res, vaig agafar aquell llibre que me donaven i el vaig dur a ca meva. Poc a poc, a dues, màxim tres pàgines per dia, vaig anar llegint i no perquè costi de llegir, al contrari, és un llibre molt bo d'entendre, una explicació d'un mestre d'escola, senzilla, sense coses que es puguin malinterpretar o que puguin quedar sense entendre. No, el vaig llegir poc a poc perquè no l'hi volia dedicar gaire temps (col·loquialment se diu: "no tenc temps", però tots sabem què vol dir...) i també perquè quasi des de la primera pàgina vaig descobrir que era un llibre del que prendre apunts, un llibre que pair poc a poc, que s'ha de digerir, s'ha d'assimilar, entendre i memoritzar i si és necessari recuperar de l'estant de tant en tant.
Estic parlant de "Impro. Improvisación y el teatro" de Keith Johnstone. Segons explica ell mateix va començar quasi sense cercar-ho a fer teatre. Era pedagog i a això es dedicava però fent de mestre se'n va adonar que l'ésser humà té un munt de limitacions que se li imposen a la infantesa i marquen la seva manera d'actuar, per això en ser adults, explica, perdem la espontaneïtat que tenim quan som infants i dedica tot el llibre a explicar com recuperar-la. Proposa exercicis d'improvisació però no és una recopilació perquè explica el per què d'aquells exercicis de manera que en acabar de llegir el llibre saps què has de fer per a millorar la teva capacitat d'improvisació. És molt bona eina també per a personal docent ja que en tot moment parla des de la seva perspectiva de mestre, és una classe magistral sobre com ser feliç, sobre com viure la vida. En conclusió és un llibre que hauria de llegir tothom. Per això si el trobau, perquè és molt difícil de trobar, us recomano que hi feu una ullada, tant si us dedicau al teatre com si no.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada